Hvordan legge til rette for bærekraftig produktspesifikasjon innen den europeiske møbelsektoren

Det gjøres en betydelig innsats for å fremme grønnere anskaffelsespraksis på tvers av alle industrier i Europa, inkludert møbler. Kjøperne blir bedt om å legge vekt på miljøfaktorer i beslutningsprosessen, men veiledningen er ikke spesifikk.

Et godt eksempel på dette er DFØ i Norge, organet som har til oppgave å sikre forsvarlig økonomistyring og innkjøp av norske statlige institusjoner og virksomheter. De ber kjøpere om å legge vekt på miljøfaktorer i beslutningsprosessen, men veiledningen er ikke spesifikk, da verken leverandører eller mottakere har tilstrekkelig modenhet til å kvantifisere sine miljøkrav ved kjøp av møbler.


Når vi ser på problemet fra den andre enden av livssyklusen, sier WRAP (Waste and Resources Action Programme) at 1,2 millioner kontorpulter og 1,8 millioner kontorstoler havner på søppelfylling hvert år – og det er bare i Storbritannia! De anslår at over hele Europa ender 80-90 % av møblene på søppelfyllinger.

WRAP (Waste and Resources Action Programme) anslår at over hele Europa ender 80-90 % av møblene på søppelfyllinger .
Kjøperne blir bedt om å legge vekt på miljøfaktorer i sin beslutningsprosess

Møbelproduksjonen i Europa var på over 83 milliarder euro i 2018, hvorav 20 % var kontor- og kontraktsmøbler. Kontor- og kontraktssegmentet blir et logisk utgangspunkt for å ta mer bærekraftige valg, siden det tilsvarer et stort volum per kontrakt, derfor trenger færre beslutningstakere å påvirkes for å gjøre en forskjell.


Tidligere forskning på utslipp fra møbelindustrien viser et bredt spekter av karbonavtrykk, med arbeidsstoler som varierer fra 57 KgCO2e til 142 KgCO2e per enhet. Med 14,6 millioner arbeidsstoler produsert i Europa hvert år er det en betydelig mulighet for karbonreduksjon selv i denne enkelte underkategorien av produkter innen kontor- og kontraktssektoren.


Den gode nyheten er at flere produsenter utvikler EPD-er for produktene sine, basert på kravene fra offentlig sektor og opplyste bedriftskjøpere. Disse kundene ønsker å okkupere og leie ut bygninger med anerkjente miljøstandarder som LEED eller BREEAM. En produkt-EPD gir kreditt til en hel bygningsmiljøsertifisering.


Den dårlige nyheten er at synlighet og derfor tilgjengelighet til disse EPD-ene ofte er begravet på produsentenes nettsteder, og noen ganger ikke plassert ved siden av resten av produktinformasjonen. Så det finnes midler for å gjøre mer bærekraftige møbelproduktvalg ; det er bare det at det er mye fotarbeid involvert i å besøke produsentenes nettsider og finne riktig informasjon; og må gjøre dette mange ganger for hvert prosjekt.


Hos Xeris tror vi at teknologi kan forenkle og forbedre denne prosessen. Derfor har vi sendt inn og blitt tildelt midler fra Innovasjon Norge for å lage et verktøy som muliggjør kjøpsbeslutninger basert på miljøfotavtrykket til et produkt.

Kjerneproduktinformasjon på vår plattform er supplert med miljødata fra EPD, men hentet digitalt direkte fra EPD-utstedende organ. Filtre vil bli lagt til verktøyet for å muliggjøre kvalitativt søk på kvantifiserte verdier knyttet til CO2-utslipp.

Du kan for eksempel søke for å se GWP - Global Warming Potential for en produktkategori; og filtrer deretter videre for kun å vise produkter med en GWP på mindre enn 5. Plattformen vår har også prisinformasjon, slik at du kan holde deg innenfor budsjettet i tillegg til å ha et produkt som oppfyller dine miljøkrav.


Produsenten får utnytte EPD-investeringen sin, mens spesifisør kan velge produkter med langt større letthet, og får dataene eksportert digitalt til anbudsplattformen.

Hvis gjennomsnittlig utslipp per arbeidsstol er 73 KgCO2e, eller 10 millioner tonn CO2e årlig, med en nedre ende på 6,2 millioner tonn og en høyere ende på 18 millioner tonn, er det en reduksjonsmulighet på 40 % . En betydelig mengde av dette kan leveres når verktøyet er tatt i bruk. Og husk at dette bare er én underkategori av kontormøbler.

På lengre sikt, med konkurransefortrinn til miljøvennlige produkter, vil produsenter flytte hele produktspekteret til mer bærekraftige materialer.


Prosjektet starter formelt før juni 2021 og vi vil gjerne høre fra interesserte parter i dette samarbeidet. Til din informasjon vil denne innledende fasen av prosjektet være sentrert om norske offentlige anskaffelser og tilhørende møbelforsyningskjede.


For mer informasjon om Xeris og dette prosjektet, kontakt trond.schwenke@xeris.no eller besøk www.xeris.no


EPD-er - Environmental Product Declarations, er tredjeparts validerte sertifikater som oppsummerer de nedfelte karbon- og andre miljøtiltak produsert fra en produkt-livssyklusvurdering (LCA), og kan inkludere informasjon for alle livssyklusstadier av et produkt fra råvareutvinning til slutten av liv (ofte kalt "fravugge til grav"). På grunn av forsyningskjedens kompleksitet blir de også ofte opprettet ved hjelp av data fra råvareutvinning til det produserte produktet ("fravugge til fabrikkport")
Noen EPD-er kan være generiske og inkludere flere produksjonssteder og forsyningskjeder for et gitt produkt. Det er også produktspesifikke EPD-er, som har en tendens til å bli mer verdsatt av bygningssertifiseringsordninger som BREEAM og LEED, på grunn av deres økte nøyaktighet og spesifisitet. Vanligvis, for å bidra til maksimalt antall poeng innenfor byggsertifisering, må EPD-er verifiseres eksternt av kvalifiserte tredjeparter og må være produktspesifikke.


Publisert:

11. november 2021