Hva er digitale produktpass og hvorfor kommer vi til å høre mye mer om dem?

Den 30. mars lanserte EU et forslag til Ecodesign for Sustainable Products Regulation som vil føre til at produsenter må opprette og vedlikeholde digitale produktpass (DPP) for alle sine produkter. Etter pilotprosjektet innen batterisektoren vil de prioriterte sektorene være elektronikk, tekstiler, møbler og byggevarer. DPP vil inneholde produktinformasjon, inkludert en unik produktidentifikator og bilde, og være tilgjengelig via en databærer, f.eks. QR-kode.

Vi er alle enige om at vi må ta mer bærekraftige valg både når det gjelder oss selv og de bedriftene eller offentlige organisasjonene vi jobber for. Men hvordan gjør vi dette når informasjonen som leverandørene gir oss for å hjelpe oss med å velge riktig produkt, er ufullstendig, noen ganger utdatert, kanskje ikke verifisert eller til og med villedende? En stor forhandler opplyste nylig at 70 % av produktene de solgte, inneholdt feil eller manglet informasjon!

Du kan ikke ta et bærekraftig valg uten riktig informasjon og muligheten til å sammenligne epler med epler i forhold til en avtalt produktstandard. EU tar på seg denne utfordringen som en del av den bredere European Green Deal, som har som mål å fremme en sirkulær økonomi. For å oppnå dette trengs det relevant produktinformasjon, ikke bare på kjøpsstedet, men i hele leverandørkjeden og gjennom hele produktets livssyklus.

EUs forslag til forordning om økodesign for bærekraftige produkter (for mer informasjon kan du laste ned dokumentene her) innebærer at produsentene må opprette og vedlikeholde digitale produktpass (DPP) for alle produktene sine. Det digitale produktpasset skal inneholde produktinformasjon, inkludert en unik produktidentifikator og et bilde, og være tilgjengelig via en databærer, f.eks. en QR-kode. Kravene er nærmere beskrevet nedenfor.

Krav til digitale produktpass

  • Den skal være koblet til en unik produktidentifikator via en databærer.
  • Databæreren skal være fysisk til stede på produktet, emballasjen eller i dokumentasjonen som følger med produktet.
  • Databæreren og den unike produktidentifikatoren skal være i samsvar med standarden ("ISO/IEC") 15459:2015.
  • All informasjon i produktpasset skal være basert på åpne standarder, utviklet i et interoperabelt format og være maskinlesbar, strukturert og søkbar.
  • Informasjonen i produktpasset skal referere til produktmodellen, partiet eller varen.
  • Tilgang til informasjonen i produktpasset skal være gratis for forbrukere og medlemmer av leverandørkjeden basert på respektive tilgangsrettigheter. Godkjente nasjonale myndigheter vil også ha tilgang for å lette produktverifiseringen.
Tidspunkter

Konseptet digitalt produktpass er nå presentert og lansert, men mye arbeid gjenstår før DPP blir virkelighet. Hver produktsektor må avtale hvilken type produktinformasjon som følger med i passene, med en nær kobling til eksisterende produktstandarder. Det er foreløpig antatt at de prioriterte sektorene vil være klare i 2024, noe som betyr at produsenter i disse sektorene bør tenke på prosessen der de vil lage sine digitale pass i løpet av de neste månedene.

Eksempel på kompleks sektor

Det finnes en standardisert måte å beregne Product Environmental Footprint (PEF) innen EU i dag, men den er ikke tilstrekkelig til å møte de komplekse produktvariantene som trengs for DPP i enkelte sektorer. DPP vil trenge miljøfotavtrykket til hver spesifikke variant. Det vil også trenge det spesifikke bildet for hver variant. Dette er nødvendig for at DPP skal bli en del av anbuds- og tilbudsdokumentasjonen. Dette blir en reell utfordring for møbelsektoren:

Utfordringer med digitalt produktpass i møbelindustrien

På grunn av denne kompleksiteten er det vanskelig å finne en løsning som fungerer i hele forsyningskjeden, uten å koble sammen leverandør- og detaljistsystemer. Det er her Xeris' forretningsmodell ligger. Vi har en skyplattform kalt X-TRADE som kobler seg til produsentens systemer, strukturerer produktinformasjonen i tråd med GS1-prinsippene og alle nødvendige bransjestandarder, og deretter skreddersyr informasjonen slik at den oppfyller de skreddersydde behovene i forhandlerens system. Til slutt automatiserer vi hele prosessen. Det er muligheten til å ha produsentstrukturerte data som gjør at innovasjoner som digitale produktpass kan bli praktiske løsninger, fordi vi kan konfigurere produktene på variantnivå.

Flytskjema for produktdata

I eksemplet nedenfor dekker vi alle varianter av produktet ved å kunne konfigurere produktene. Vi har også samlet alle data om stoffalternativene, slik at denne opprinnelige modellen med 26 varianter også kan selges i 101 552 varianter. Hver variant identifiseres med et unikt GTIN-nummer som genereres på forespørsel. Denne eksempelmodellen er også Svanemerket og har en EPD. For å kombinere disse dataene bruker vi et GMN - Global Model Number.

Variantgenerator for møbelprodukter i X-Trade by Xeris - materialvalg
Variantgenerator for møbelprodukter i X-Trade by Xeris - stoffutvalg

Når det gjelder bilder, kan vi bruke et 3D-objekt til å lage alle de variantspesifikke bildene som det digitale passet krever.

Digitalt modellpass

Ettersom X-TRADE lenker digitalt til EPD Norge, kan vi nå kombinere produktinformasjon på variantnivå, variantbilde og EPD-data til et digitalt produktpass med QR-kode.

Det er ikke alle bransjer som har like stor variasjonskompleksitet som møbelbransjen. Men å levere informasjon i riktig struktur til bransjeportaler eller for å møte de spesifikke behovene til hver enkelt kunde, skaper sin egen kompleksitet. I dag håndteres dette manuelt av produsentene, og det er derfor svært utfordrende å sikre at de har oppdatert og korrekt informasjon i det formatet som portaler og kunder krever.

Strukturert og delbar produktinformasjon er en forutsetning for en sirkulær økonomi. Det er fortsatt mye arbeid som gjenstår før fungerende digitale produktpass er en realitet i EUs prioriterte bransjer, men teknologien er tilgjengelig, og de som er tidlig ute, begynner å utforske løsninger allerede nå.

Xeris søker om EU-prosjekter knyttet til denne utviklingen og inviterer produsenter til å delta sammen med oss.



NOTER: 

For videre lesning anbefaler vi GS1s "EU Digital Product Passport: Time To Act".

Publisert:

2. august 2022